©  Foto:

Dykkersted Gamle Lillebæltsbro

Smuk granitbeklædt bropille, flot begroet med masser af marint liv, bl.a. større torsk. Større sten, flot begroet med brødkrummesvampe i orange farver. Minefanger fra 2. verdenskrig. Et dyk med gode fotomotiver.

Fakta

Kørevejledning: E 20 tag afkørsel 59 og drej til højre ad Snoghøj Landevej. Efter ca. 300 m drej til venstre ad Snoghøjvej. For enden af denne drejes til venstre ad Gl. Færgevej. 100 meter længere fremme er man på p-pladsen. Med båd kan man vælge flere af slæbestederne i området. Se dem her: slæbesteder

Geokoordinater:
Longtitude: 9.7103904522
Latitude: 55.51828947

Google Earth koordinater:
Latitude: 55°31'5.09"N
Longtitude: 9°42'38.98"Ø

I og op af vandet: Ved stranddyk går man i vandet under broen og fra båd går man i vandet ved bropillen

Highlights: Bropillerne
Luftpåfyldning: Der er mulighed for at fylde luft på ved Hindsgavl Camping i Middelfart (helårsåbnet) indenfor deres åbningstider: Hindsgavl Camping


Bedste årstid: fra maj – september
Farlige områder: Undgå at komme ud i bæltet og sørg for tydelig markering med A-flag. Sejlads tæt på land forekommer hele året.
Dybde: 0-22 m.
Strøm: Kan være stærk ude i bæltet, men sjældent stærk inde ved land.
Sværhedsgrad (1-5): 3-4
Tilladelser: Ingen
Faciliteter: p-plads og toilet mod betaling (så husk mønter)
Fotomuligheder: Gode muligheder for både vidvinkel og makro.

Den gamle Lillebæltsbro

Byggeriet af broen startede i 1925 og sluttede i 1935. Med indvielsen af Lillebæltsbroen i 1935 kunne færgeoverfarten til Snoghøj samtidig indstilles. Den gamle Lillebæltsbro var i mange år en del af Danmarks vigtigste tværgående landevej. For jernbanetrafikken mellem Jylland, Fyn og Sjælland, er Den gamle Lillebæltsbro stadig en af landets vigtigste.

Man kan dykke broen fra båd eller land. Broens piller er utrolig flotte, både arkitektonisk, men også faunamæssigt. Når man står under den gamle bro og et godstog kører hen over den, kan man ikke lade være med at kigge op og tænke ”gad vide hvor lang tid den holder endnu”?

Når man har fået finnerne på et par meter fra kysten og begiver sig ud på et førsteklasses stranddyk og et tog igen ruller over broen, er man ikke i tvivl om at man dykker under en jernbanebro.

Er der strøm kan det være meget svært at ramme bropillen og så skal dykket foretages fra båd.

Dykker man til bropillen fra land, er det ved Snoghøj på Jyllands-siden man går i vandet: Her går man i vandet under broen og tager en kompaskurs ud mod bropillens vestlige hjørne. Bundet er meget kuperet og man passerer ålegræsenge og flot begroede skrænter med sukkertang. Jo dybere og længere man kommer ud, desto mere mærker man broen skygge for sollyset. Der er ofte lidt mørkere inde under broen og det kan være med til at lette navigeringen. Men vær opmærksom på at kompasset påvirkes af broens jernkonstruktion.

Sukkertangen stortrives her i det strømfyldte farvand og man kan være heldig at spotte en stor ål under en af de store planter. Et sjældent syn efterhånden. Efter endnu et par minutters svømning falder dybden og bevoksningen aftager og man møder større sten. De er alle flot begroet med brødkrummesvampe og i lygtens skær lyser de op i orange nuancer. Her er der ofte store fladfisk. Bunden er blandet grus, sten og sand og bag nogle af de store sten, kan man også være heldig at møde en torsk eller to. Dybden tager til og vi når de 20 meter. Snart er  man ved resterne af en af de minefangere som blev placeret på hver side af alle bropiller. Et godt fotomotiv. Endelig når man nu bropillen som er hele turen værd. Man har ikke så meget tid nu, hvis man har dykket ud fra stranden. Men man kan godt nå en tur hen langs gelænderet, som stadig sidder på det nederste plateau. Her har man er par meter til bunden.

Hele bropillen er beklædt med sø nelliker, sø punge og ikke mindst en masse fiskegrej. Mod øst og vest har broens nederste fundament form som en flyvinge. Når man er på det østlige hjørne af bropillen er man på 18 meters dybde. Vælges en af de andre bropiller kan man nå dybder på cirka 30 meter. Men disse dyk skal dog foretages fra båd.